MUZIEK IN DE LES – basisschool bovenbouw en voortgezet onderwijs

Bent u docent, sectieleider of schooldirecteur in het voortgezet onderwijs en wilt u de leerlingen laten kennismaken met andere muziekstijlen?

Drummer/percussionist Junior Martir van Stichting Positivo heeft speciaal voor middelbare scholieren een workshop ontwikkeld: ‘Wereldritmes binnen handbereik’. Deze workshop is een introductie in Bodydrum, Braziliaanse beats en dj-beat

Door samen muziek te maken, verbeteren en ontwikkelen leerlingen hun:

• luistervaardigheid en vaardigheid samenspelen
  • het herkennen en reproduceren van muzikale structuren
  • concentratievermogen

Wat houdt de workshop precies in?

‘Wereldritmes binnen handbereik’ bestaat uit 3 lessen van 50 minuten. In de lessen wordt verteld over de herkomst van de ritmes en gaan de leerlingen aan de slag met verschillende ritmetechnieken. Aan het eind van de laatste les geven de leerlingen een presentatie van het geleerde.

Les 1: Via bodydrum, slagtechnieken en basisbeats komen de leerlingen in aanraking met wereldmuziekritmes en gaan daarmee aan de slag.
Les 2: Warming-up met slagtechnieken. Uitbreiding met een begin, middenstuk, breaks en einde. Combineren van de basisbeat met dj-beat.
Les 3: Warming-up met slagtechnieken en basisbeat. Combineren en uitvoeren basisbeat en dj-beat. Korte presentatie en afronding.

Hieronder ziet u een korte impressie:

De workshop ‘Wereldritmes binnen handbereik’ is te combineren met:

• een DJ workshop
  • een dansworkshop waarvan de choreografie past bij ‘Wereldritmes binnen handbereik’

Laat uw leerlingen kennismaken met andere muziekstijlen, neem contact op met Stichting Positivo.